Forårstur til Thy – Mors 4. 5. 6. maj 2015.

Dag1. Mandag morgen samledes vi, 38 forventningsfulde turdeltagere, på Langkærvej 2, Tilst, hvor Chaufføren Henning og bussen ankom i god tid.

Vejret var ikke det bedste, men hurtigt, var vi og bagagen ombord, afsted Vestover, lidt før Viborg drejede vi fra mod Dollerup Bakker, med lidt besvær fandt vi det rigtige sted med udsigt over Hald Sø. Her nød vi vores formiddagskaffe med friske rundstykker, og medicin mod forårsforkølelser. Videre Over Finderup, med den berømte lade, mod Skive med de smukke kunstneriske rundkørsler.

Der var planlagt flere konkurrencer undervejs, hvor der var udsat fine præmier sponsoreret af Djurslands Bank og Lokal brugsen i Tilst.

Næste stop var det gamle Højriis Slot på Mors, som var lidt af en skuffelse, da der ikke var adgang til slotspladsen den dag, men her nød vi vores frokostpakker.

Videre over Mors og Vildsundbroen til Thy, undervejs meddelte "Hotel Thisted", hvor vi skal bo, at værelserne ikke var klar før kl. 15:00, Da vejret ikke var det bedste, besluttede vi at finde et sted for Kaffe, det blev sømandshjemmet i Hanstholm, det var en udmærket oplevelse, og bussen tog en anden rute tilbage til Hotel Thisted, som viste sig at være et dejligt hotel, gode værelser, god mad og et venligt personale.

Efter et dejligt aftensmåltid, fik vi et fyldigt foredrag, ledsaget af plancher og billeder, ved vores guide Egon Jessen Nielsen, om det vi skal se de næste 2 dage.

Dag 2. Med et solidt morgenmåltid i maven, startede vi kl 9:00 ud til Nationalpark Thy, på 24.370 ha, under hele turen fik vi information om Nationalparkens geologi og forhistorie, plante og dyreliv, vi hørte om sandflugten, kulturhistorie og fremtidsplanerne. www.nationalparkthy.dk

Selv om der var meget regnvejr, fik vi set Klitheder, flere søer, bl. a. Nors Sø, som er en af de reneste søer i Danmark, søen har udelukkende underjordisk tilløb.

Meget af beplantningen, i området, har været forsøg, for at standse sandflugten, men træerne er blevet holdt nede og deformeret at den stride blæst fra vest. Der var også sandflugt andre steder i landet.

En del af Nationalparken får lov at udvikle sig uden menneskelig indgriben.

I Madpakkehuset nærved Lodbjerg fyr nød vi en dejlig frokostpakke fra den lokale slagter, i ly for regnen.

Selve fyret som er fra 1883, er meget solidt, med 160 kraftige granittrin, desværre kunne vi ikke komme ud i det fri og nyde udsigten. Nogle trodsede vejret og gik ned til havet og så en særpræget kystklint, "Sorte Næse", som er op til 10 m høj.

Videre forbi Vestervig Kirke, som var under reparation, til "Galleri Friis" i Villerslev, hvor vi blev modtaget med kaffe og hjemmebag.

Galleriet er fra 2011, indrettet i en renoveret landejendom, her udstiller Sanne Friis egne malerier udelukkende kvindeskikkelser, nogle meget farverige og specielle. Desuden er der også andres kunst på stedet, skulpturer stenting, smykker og brugskunst.

Dagen sluttede med stegte rødspætter, dessert og kaffe.

Dag 3. Afsted kl. 9:00. Dejligt vejr oven på dagen i går, kurs mod Mors, over med Feggesundfærgen og straks til Molermuseet, tæt på Nykøbing. Molermuseet på mors Her fandt vi en forunderlig samling af fossiler og forsteninger. Mange af tingene findes kun i Danmark og er verdensberømte. www.molermuseet.dk

Forstenede fisk, havskildpadder og træstammer op til 55 millioner år gamle. Lederen Henrik Madsen, er født på Mors og fantastisk engageret, fortalte meget levende om alle de døde ting, hvoraf han personligt havde fundet mange. For de godt gående var der også mulighed for at gå ned i Lergraven og forsøge sig med at finde fossiler.

Efterfølgende besøgte vi landbrugsmuseet "Skarregaard". Skarregaard er som museum indrettet som en større studegård anno 1950. Men det er blot et tidsbillede, for gårdens historie kan spores helt tilbage til middelalderen, og der har været bopladser ved fjorden helt tilbage i stenalderen. Her spiste vi vore medbragte frokostpakker.

Det var meget interessant at se, men vi skulle videre til "Hanklit" en 60 m høj klint beliggende ud til Thisted Bredning. Igen en stor naturoplevelse. Her syntes vi det var passende at nyde den medbragte "champagne" og formandens kransekage.

Mætte på oplevelser og i højt humør gik turen nu mod Tilst med en enkelt pause undervejs.

Billeder fra turen til Thy og Mors.