Beretning om turen til Holland
af Johnny Sørensen.

Billederne er fra Johnny Sørensen og Ole Møller
Se billeder

kl. 7:00 på Langkærvej 2, hvorfra bussen skal bringe os på en 5 dages forårstur til Holland.

Støt går det sydover, busselskabet har medbragt boller og kanelsnegle, som vi indtager sammen med den frisklavede kaffe. Mens vi blev underholdt af rejselederen om episoder i grænselandet, hvor det nationale islæt, tysk eller dansk tilhørsforhold altid har givet problemer, krydret med personlige beretninger om evakuering af danskere fra lejre i krigens slutfase, nåede vi godt ind i Tyskland.

Frokostpause ved Bremen, videre mod Osnabrück, Holland, uden om Hovedstaden Amsterdam, til vort mål, Hotel 1900 i Bergen, nord for Amsterdam. Undervejs hyggede vi os med sang, konkurrencer og bankospil, og med indslag fra rejselederen John Poulsen, om nationen Hollands tilblivelse, føltes rejsen kort. Med strålende vejr var vi fremme kl. 18:30, og blev hurtigt indlogeret på hotellet ikke til alles tilfredshed men nogenlunde. Menuen var med hollandsk tema.

Dag 2. Kl. 9:00 startede vi mod den Helder, hvorfra vi med en stor færge sejlede til den største af de Vestfrisiske øer Texel, 25 x 6-7 km. Øerne her er beskyttet mod havet i nordvest med store klitter og diger, men med en fin bred strandbred, mod sydøst er der fladt og frit udsyn over vadehavet. Også her er der diger, men de er mindre. Der er en ret stor fiskerihavn. Øen er meget besøgt af turister om sommeren, p.g.a. de fine badestrande.

Efter en dag med gode oplevelser på øen nåede vi "hjem" kl. 18:oo. Menuen var italiensk.

Dag 3. Det er dagen for besøg i blomsterparken Keukenhof. Også i dag har vi solskin, undervejs fik vi set de utroligt smukke marker med tulipaner i alle farver. I parken var blomsterne mangfoldige, smukke og i fuldt flor. Parken er meget stor og pragtfuld anlagt med træer, buske, søer og springvand, drivhuse med eksotiske planter, men først og sidst tulipaner.

Vel hjemme efter en god lang dag indtog vi middagen, i dag indonesisk menu med Nasi goreng, Masi risret og satespyd med Kylling og jordnøddesauce.

Dag 4. I dag skal vi til Amsterdam, hovedstaden med sporvogne, kanaler, hashcafeer og mange museer. Vejret er ikke det bedste i dag, regn og blæst. Senere på dagen holdt regnen op, men vinden var kold. Alligevel fik vi en god dag i den pulserende by. Dagens højdepunkt var dog kanalrundfarten, en fin guidet tur, som næsten alle var med på. Her fik vi rigtig indtryk af, at Holland er et stort vandland. Desværre er der så mange turister i byen, at der er lange køer ved alle seværdigheder. For at opleve de store seværdigheder må man afsætte flere dage i Amsterdam. Et andet minus var at bussen blev forsinket af en trafikprop i at nå frem til aftalt tid.

Hjemme på hotellet kl. 17:00 med tid til socialt samvær før og efter middagen kl. 19:00, som stod på særpræget Kylling i Vin med nelliker og kanel, chokoladeis med Advocaat Æggelikør.

Dag 5. Tidlig op til morgenmad og afgang kl.8:00 nordpå med ophold midt på den imponerende Zuidersødæmning også kaldet Afsluitdijk, bygget i 1932, som tørlagde store landområder til agerbrug og bebyggelse. Videre mod Tyskland, med bankospil og hygge undervejs, handlepause ved grænsen, og vel hjemme kl. 20:30 rig på godt selskab og oplevelser.