Vores Nordsjællandstur den 25. 26. og 27. april 2016.

Det var koldt – det var vådt – det var blæsende……….  men det var også en rigtig spændende og lærerig tur,  og vi var jo i godt selskab, så det gjorde ikke så meget!!

Vi startede den 25. april fra Tilst, hvor Ans Rejser med chaufføren John og guiden Aksel hentede os. Vi kørte østpå og gjorde vores første holdt ved Roskilde Domkirke. Kongefamiliens gravkirke gennem århundrede og optaget på Unescos kulturarv-liste. Vi fik en god og lærerig rundvisning og så bl.a. modellen af Dronning Margrethes og Pris Henriks kommende gravmæle, designet af kunstneren Bjørn Nørgaard.  Vi så også den smukke og 3000 kg tunge bronzeport designet  af en anden kunstner, nemlig Peter Brandes.

Senere lagde vi vejen forbi Vikingeskibsmuseet og vi kørte forbi Risø, som vores gode guide Aksel fortalte os lidt om. Sidst på eftermiddagen ankom vi til vores hotel Bymose Hegn i Helsinge. Her spiste vi også både morgen- og aftensmad. Og det var virkelig mad i topkvalitet!!

Næste dag startede vi med at køre igennem alle de små tidligere fiskerbyer og nuværende mondæne sommerhusområder, indtil vi gjorde holdt ved Kronborg, som også er på Unescos verdenskulturarvliste. Her fik vi også en spændende og grundig rundvisning af en guide.

Eftermiddagen blev bl.a. brugt til at beskue og høre om Fredensborg Slot, hvor kongefamilien bor en del af året, og det danner ramme om mange af de kongelige begivenheder. Senere så  vi Frederiksborg slot og fik også en guided rundvisning her. Slotskirken er et ordenskapel for Elefantordenen og Dannebrogsordenen og her møder man alle ordenmodtagernes våbenskjolde.

På vores sidste dag når vi heldigvis at få en rundvisning på Karen Blixen museet i Rundstedlund og hører om hendes fantastiske liv, det gav inspiration til mange af os om at genlæse hendes bøger. Vi når heldigvis også en rundvisning på Jægerspris Slot som jo dannede ramme for Frederik VII og Grevinde Danner. Her oprettede grevinden et børnehjem for fattige og ulykkeligt stillede piger.

Ved 15-tiden kører vi tilbage mod Tilst, og oplever sol og tørvejr netop som vi går ud af bussen for at holde traditionen i hævd – med at drikke et glas champagne og spise  et stykke kransekage dertil – dejlig tradition!!!

Bagefter spillede vi banko på resten af hjemturen med mange dejlige præmier doneret af Djurslands Bank.

Aksel Evin Olesen, vores guide gjorde et flot stykke arbejde. Han var velforberedt, altid venlig, opmærksom og behagelig at omgås.  Og John, vores buschauffør, gjorde sandelig også et godt stykke arbejde – ham var vi trygge ved at  køre med.

Der var – på trods af vejret – altid en positiv stemning, mange at snakke og hygge sig med –  turen var ikke kun en stor kulturel oplevelse, men også et socialt højdepunkt.