Et anderledes Hamburg den 9. -10. - 11. okt. 2015

34 medlemmer af Senior Tours var 3 dage på storbys ferie i Hamburg.

Turen blev afviklet i samarbejde med Ans Rejser. Her havde vi fornøjelsen af en 4´stjernet bus med Poul ved rettet. Vores guide på hele turen var Axel Olesen. Begge bidrog i høj grand til at rejsen blev vellykket.

Turen startede som sædvanlig fra Langkærvej 2 i Tilst. Vi kørte gennem det vestlige Sønderjylland og fortsatte i den vestlige del af Tyskland. Her var der rig mulighed for at opleve det flotte flade landskab med alle vindmøllerne, dyrelivet med får, gæs og fugle.

Mod Hamburg kørte vi langs Elben. Vi stoppede bl.a. i Wedel ved Welkomm- Höft hvor vi også så, hvordan store skibe blev modtaget med nationalsang og kip med flaget.

Herefter fortsatte turen mod Hamburg, hvor vi kom igennem historiske byer bl.a. Blankenese og Altona. Undervejs havde vi hele tiden glæde af Axel Olesens store viden om de gamle byer og ikke mindst om Hamburg by.

Hamburg præsenterede sig fra den smukke side. Dels havde vi skyfri himmel i de to hele dage vi ophold os i byen. Byen har også mange grønne områder, parker, et væld af kanaler og broer.

Rejsedeltagerne fik mulighed for at spadsere under Elben via "Den gamle Elbtunnel" et imponerende byggeri fra 1911.

Der blev også tid til at besøge St. Michaelis kirke, hvor der er flot udsigt fra kirketårnet. Det var desværre ikke alle der kom op i tårnet på grund af folkemængden og dermed kø ved elevatoren.

Fra Landgangsbrüchen var vi på en times havnerundfart, hvor en tysk guide fortalte om den store havn, og de skibe som var i havne. Et imponerende trafikknudepunkt.

Ud over det planlagte program lykkedes det også chauffør og guide at få plads til en spændende køretur i området syd for Elben. Her var vi næsten på landet, med millioner af æbletræer. En flot tur i landskabet, hvor der blev tid til en spadseretur på diget ved Elben.

Her skal vi så heller ikke glemme "Fischmarket" på havnen. De morgenfriske og interesserede tog bussen kl. 5.00. Her var der mulighed for at købe levende høns og duer, frugt og grønt, tøj, tasker, og ikke mindst røget ål.

I hallen var der musik og mange unge danseglade fik en svingom.

Til sidst vil vi også lige nævne hotellet vi boede på. Leonado Hotel Hamburg City. Et fint hotel med dejlige værelser, go´ forplejning og et venligt personale.

Tak for jeres gode selskab på rejsen.

Med venlig hilsen
Bestyrelsen

Her er nogle billeder fra turen til Hamburg.