Rejse til Dresden og Sydvestlige Polen

Forventningsfulde og rejseklare stod 47 medlemmer af Senior Tours klar til afgang kl. 6 mandag 3. juni. Vi fik hilst på vores rejseleder fra Polonez Rejsebureau, Krzystof Glogowski – kaldet Stoffer, og på vores chauffør. Han lignede i den grad Bubber, så han kom ikke til at hedde andet på hele turen. Bussen – ja den hed selvfølgelig Bubbers badekar. Hurtigt gik det af sted sydpå. Vi gjorde holdt og fik morgenkaffe med sprøde rundstykker. Efter frokost nærmede vi os Berlin. Her fik vi et ufrivilligt ophold på to timer, fordi der var udbrudt skovbrand, men Stoffer sørgede for både kaffe og kage, og humøret var højt, selvom vi først ankom til Dresden og fik vores aftensmad ved 21 tiden.

Den næste dag blev brugt på sight seeing. Stort indtryk gjorde Dresden Panometer. Her viser kunstneren Yadegar Asisi, i et kæmpe panoramafoto med lys og lyd, den næsten totale udbombning af Dresden under 2. Verdenskrig.

Om eftermiddagen gik vi igennem den gamle bykerne og så Semperoperaen, Zwingerslottets smukke bygninger og Frauenkirche.

Om aftenen fik vi turens første festmiddag. Vi fik grillstegt kød på spyd med et utal af forskelligt tilbehør. Desserten var grillstegt annanas og banan. UHM.

Onsdag satte vi kurs mod Erzgebirge i det sydvestlige Polen. Men først besøgte vi Meissner porcelænsfabrikken ved Dresden. Her var vi på en guidet tur, hvor vi så hele fremstillingsprocessen af "Det hvide guld". Vi så også de udstillede kunstgenstande – hvor var det flot.

Omkring frokosttid krydsede vi grænsen til Polen, og gjorde holdt ved en dæmning. Her fik vi gullaschsuppe i en hyggelig skovhytte. Så kørte vi til et udsigtspunkt med flot panoramaudsigt over Jelenia Gora (hjortebjerg), hvor vi skulle bo de næste 3 dage på hyggelige hotel Fenix.

Torsdag tog Stoffer os med på gåtur gennem Jelenia Gora. Vi så den katolske kirke, de gamle kønne huse og byporten og gågaden.

Her blev vi sluppet løs, og kunne selv snuse rundt, shoppe eller spise frokost. Om eftermiddagen blev vi hentet af bussen og kørt på panoramatur i slottenes dal. Vi fik fortalt slottenes historier. Nogle er omdannet til firestjernede hoteller, og ved et af dem gjorde vi holdt. Her var en butik, som solgte smukke tekstiler i hør. Det var noget, som frydede mange af damerne. Derfra kørte vi til en miniaturepark, hvor områdets mest berømte bygninger og slotte var udstillet.

Dages højdepunkt var en flot, flot festmiddag, som vi spiste på en hyggelig, lille campingplads. Her var der festligt dækket op. Menyen var: Gullaschsuppe, stegt vildsvin med masser af tilbehør, pirogger og polens nationalret, som er en gryderet. Til dessert var der jordbær med fløde. Der var øl og vin ad libitum, og Stoffer havde sørget for musik, der passede lige til vores aldersgruppe.

Det var bare smadderhyggeligt, og alle bidrog til den fine stemning.

Fredag besøgte vi verdens største julekuglefabrik. Her så vi fremstillingsprocessen – lige fra glaspuster – til dekoration – til pakning. Og selvfølgelig var der mulighed for at købe nogle af herlighederne med hjem.

Herefter havde Stoffer arrangeret frokost på en lille, hyggelig restaurant, hvor vi smagte på pateer, pølser og andet pålæg fremstillet af områdets vildt.

Efter 5 spændende og oplevelsesrige dage satte vi tidlig lørdag morgen næsen imod nord, og vi havde en fin tur hjem til Tilst.

Det har været en skøn tur med dejligt vejr og hyggeligt selskab.

Og hvordan er han så – ham Stoffer ? Han er et fantastisk vidende og engageret menneske, som vil gøre alt for sine kunder. Hvor har vi været heldige, at kunne rejse sammen med ham, og bare kunnet læne os tilbage i bussen og høre om Polens historie, politik, kultur og natur.