Samsø den 8. maj med Sørens Rejser

Vi startede turen i Tilst, som vi plejer og kørte ad mindre veje til Hou. På vej til Hou gjorde vi ophold, og her fik vi kaffe og rundstykker. En af deltagerne havde fødselsdag og gav en enkelt til kaffen :-).

Med færgen Isabella ankom vi til Sælvig Havn hvor vores guide Lis stod på bussen. Hun var med os hele dagen. Lis har stor viden om Samsø, er da også født på øen, bor der og er udannet arkæolog.

Vi besøgte først den sydlige del af øen og kørte forbi herregården Brattingsborg i Tranebjerg Sogn.  Herregården ejer 20 % af jorderne på Samsø.
Vi fik en dejlig frokost på Dokken i Ballen. Der blev også tid til at gå en tur på havnene, i det fantastiske dejlige vejr.

På vej til den nordlige del af øen, kørte vi gennem små landsbyer og det flotte landskab. Vi fik anekdoter og kirkernes historie. Vi blev også godt orienteret om øens energiforsyning. Øen har været selvforsynende siden 1997 og har som mål at være CO 2 neutral 2030. Der kommer besøgende fra hele verden for at høre om energiforsyningen.

Vi så de mange kartoffelmarker, hvor der netop i de dage her, er påbegyndt opgravning af de første kartofler. Som de fleste ved, er øen også velforsynet med jordbærplanter, solbærbuske, græskar og rabarber.

Vi besøgte Besser Rev som afgrænser Stavns Fjord med udsigt til øen Kyholm.
På vej til Nordby Bakker passerede vi Kanhavekanalen, det smalleste sted på øen. Guiden fortale historien om kanalen og dens virke for vikingerne.
I Nordby Bakker fik vi tid til en lille travetur i det smukke landskab og på dagen en fantastisk udsigt. Fårene på marken tiltrak også opmærksomhed. I den smukke by Nordby gik vi tur ved gadekæret, købte asparges, solbær-snaps eller en is.

På vej mod færgen kørte vi gennem Tranebjerg som er kommunesæde og den største by på øen med godt 800 indbygger.
Vi havde en behagelig overfart med færgen Isabella, 3 år gammel hvor energiforsyningen er gas.

Vores chauffør Axel havde bestilt bord med kaffe og kage til os alle. Vejret var til at sidde på dækket og nyde hinandens selskab, solen og den flotte udsigt.

Kl. 18 var vi tilbage i Tilst efter en vellykket dagstur.